Första kvällen med Monika - Emma Lundberg

Texten handlar om en man och en kvinna,som är på dejt, då man läser texten framgår det ganska klart att detta är "paret" i frågas första dejt. De börjar med klassikern att gå på bio,för att sedan njuta av varandras sällskap ytterligare på en parkbänk, där de kysser varandra första gången.
När de sedan skiljs åt är det utan att ha någon aning om var och när de ses nästa gång.

Språket-
Det märks tydligt på språket att denna text inte är skriven på 2000-talet, då ord som pina,skorv,lumpgubbar och dylikt används.
Att man också stavar ordet sig annorlunda, i denna text stavas det nämligen sej,är också ett tecken på att denna berättelse är en äldre sådan.

Huvudpersonernas agerande -
Det märks tydligt att "paret" är väldigt intresserade av varandra,men det är huvudsakligen Monika som tar initiativet.Det är hon som ser till att de faktiskt kysser varandra efter bion.
Trots att Harry är blyg märks det tydligt att han tycker om Monika fruktansvärt mycket,då han är mycket mån om att inget ont ska hända henne.
han tänker att hela stan är fylld av faror för henne,Monika.
Att spårvagnen kan spåra ur,att bilar kan köra över hene och att hon kan bli våldtagen.

Jag skulle inte säga att jag kände igen mig i någon situation, men jag skulle mycket väl kunnat gjort det,då det idag och för 50 år sedan faktiskt är ungefär samma sak att träffa någon man tycker om första gången.

Jag tyckte att Första kvällen med Monika var en bra text,ganska gammalmodig men ändå underhållande.
Något som dock störde läsningen var stavningen på Monikas och Harrys "repliker" , att Per utelämnade vissa bokstäver och stavade sig - sej och dig - dej.
Men jag förstår självklart att det är helt okej, eftersom man kan använda talspråk vid dessa tillfällen.





Kommentarer
Postat av: evelina kindèn

väldigt bra text, förstående och väl gjort!

keep up the good job Emmsiii! ;)

2011-03-08 @ 10:08:16
URL: http://oveesundberg.blogg.se/
Postat av: anonym men nog ändå äre Manne

Bra text!!!!!.. Mycket bättre än min tyvärr :/

2011-03-08 @ 10:16:23
Postat av: Amanda

YOU ROCK!!!!!!!!!!!!!!!!!<3<3<3

2011-03-15 @ 09:51:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0